تفاوت دیه زن و مرد در اسلام

اصل شبهه

در اسلام خونبهای قتل یک زن پنجاه شتره

وخونبهای قطع بیضه یک مرد صد شتر

 مهمتر از اینکه کسی به اعتقاداتمون توهین نکنه،

اینه که خودِ اعتقاداتمون بهمون توهین نکنن

: تجاوز در اسلام


به نام الله تجاوز گر

سوره ی 4 النساء-زن آیه 24

و نکاح زنان شوهردار نیز (برای شما حرام شد) مگر آن زنانی که (در جنگهای با کفّار، به حکم الله) متصرّف شده‌اید. این حکم الله بر شماست، و هر زنی غیر آنچه ذکر شد شما را حلال است که به مال خود به طریق زناشویی بگیرید نه آنکه زنا کنید، پس چنانچه از آنها بهره‌مند شوید آن مهر معیّن که حق آنهاست به آنان بپردازید، و باکی نیست بر شما که بعد از تعیین مهر هم به چیزی با هم تراضی کنید (و بدانید که) البته الله دانا و آگاه است.

 نزدیکی با کنیز شوهر دار جایزه است.راه اصلی کنیز گرفتن هم در اسلام از طریق جنگ یا غیر مسلمانان است بنابراین زنان شوهر دار و با دخترانی که در جنگها توسط مسلمانان ربوده می شوند مسلمانان آزادند که به آنها تجاوز جنسی کنند.

شان نزول این آیه در تفسیر طبری پوشینه ی 5 آمده است.

ابی سعید گفت:

در جنگ با اهل اوطاس(ما زنانی را اسیر گرفتیم که شوهر داشتند .پس ما کراهت داشتیم که بر آنان بیفتیم(با آنان آمیزش جنسی کنیم )در حالیکه شوهر دارند.ما از پیامبر پرسیدیم سپس آیه ی والمحصنات من النساء... نازل شد و برای آلت جنسی آن زنان را حلال کرد.

صحیح بخاری ،بخش فروش بردگان ،برگ 397 شماره 2229 ابی سعید الخدری

ابی سعید الخدری بیان می کند:ما زنی را در بند کردیم،از او در مورد نزدیکی ناپیوسته (العزل)پرسیدیم؟

پیامبر الله پاسخ داد:به راستی این کار را انجام داده اید؟سه بار پرسید.

نزدیکی نا پیوسته جنسی (العزل)نیازی نیست که برای جلوگیری از بارداری زن انجام گیرد.

آبستن شدن او مهم نیست.اگر شما نزدیکی ناپیوسته جنسی را انجام دهید یا نه!

پس باید گفت نیازی با انجام دادن این کار نیست.

صحیح بخاری بخش جنگ شماره ی 4138

من در ارتش اسلام بودم و زمانی که به خاندان بنی مصطلق یورش بردیم.ما بسیاری از زنان را در بند کردیم و دوست داشتیم به آنها دست باندازیم.(تجاوز کنیم)ما اراده کردیم که از روش آمیزش ناپیوسته جنسی استفاده کنیم ولی بر آن شدیم که از پیامبر الله بپرسیم.او به ما پاسخ داد:نیازی به این کار نیست زیرا در دیدگاه الله باردار شدن و بار دار نشدن زنان چیز بسیار مهمی نیست.

سوره ی 70 المعراج-نردبانها آیه های 29و30

و آنان که اندام خود را (از شهوت رانی) نگاه می‌دارند.

مگر بر زنان حلال و کنیزان ملکی خویش که (از اعمال شهوت با آنها) هیچ ملامت ندارند.

سوره ی 23 الممنون –باورمندان آیه های 5و6

و آنان که فروج و اندامشان را از عمل حرام نگاه می‌دارند.

مگر بر جفتهاشان (که زنان عقدی آنها باشند) یا کنیزان ملکی متصرفی آنها که هیچ‌گونه ملامتی (در مباشرت این زنان) بر آنها نیست.

تجاوز محمد بر زنان

صفیه دختر زیباروی حیی بن اخطب رییس قبیله بنی نضیر و همسر کنانة ابن ربیع بوده‌است که رسول‌الله پس از قتل پدر و سر بریدن شوهرش او را به عنوان غنیمت جنگی تصاحب میکند به او تجاوز جنسی مینماید.

رسول‌الله به بهانه اینکه کنانه شوهر صفیه از محل اختفای گنج موهومی قبیله اش با خبر است او را به دست یکی از جلادانش به نام زبیربن‌عوام میسپارد و به او میگوید: «عذابش کن تا آنچه پیش اوست بگیری» و زبیر چندان به سینه او کوفت که نزدیک بود جان بدهد. آنگاه محمد او را به محمدبن‌سلمه داد تا سر ببرد. (تاریخ طبری ج سوم ص1149)

پس از کشته‌شدن شوهر صفیه در جنگ٬ وی را نزد محمد آوردند. او هم بنا به رسم معمول ردای خود را بر روی دوش وی انداخت و با این کار وی را به مالکیت خود در آورد و بنا به گفتهٔ این هشام محمد در همان راه بازگشت به مدینه با وی به خفت‌وخیز مشغول شد.

 

این یکی از ماجراهای ثبت شده تاریخی است که شخصیت واقعی پلید و مدفون شده در تاریخ پیامبر اسلام را نشان میدهد. صفیه در هنگامی که محمد به او تجاوز کرد 17 سال سن و محمد نزدیک 60 سال سن داشته است.

سوره احزاب آیه 52

لَا یَحِلُّ لَکَ النِّسَاء مِن بَعْدُ وَلَا أَن تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْوَاجٍ وَلَوْ أَعْجَبَکَ حُسْنُهُنَّ إِلَّا مَا مَلَکَتْ یَمِینُکَ وَکَانَ اللَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ رَّقِیبًا.

بعد از این زنان ، هیچ زنی بر تو حلال نیست و نیز زنی به جای ایشان ، اختیار کردن ، هر چند تو رااز زیبایی او خوش آید ، مگرآنچه به غنیمت به دست تو افتد و الله مراقب هر چیزی است.

پاسخ

این شبهه مبتنی بر چندبخش است:

الف) آنچه از تفاوت دیه بین زن و مرد بیان شده:

به طور کلی باید گفت از بین بردن بعضی اعضاء حکم دیه کامل انسان رادارد . مثلاً:

موی سراگر کاملاً از بین برود، هردوچشم نابینا شود، دماغ کامل ازبین برود، دو گوش کر شود ، دو لب از بین برود ، تمام زبان و.... دیگر اعضا ء

http://www.aryalaw.com/?solution=244

از مطلب فوق نتیجه گرفته می شود که هریک از اعضاء حکم انسان کامل را دارد و اگر بطور کلی از بین برود دیه انسان کامل را دارد لذا چون دیه زن نصف مرد است پس این تفاوت ها طبیعی است.

ب) نکاح با زنان شوهر دار که در جنگها به اسارت گرفته می شدند :

بر مبنای آیه 24 سوره نساء نکاح با زن شوهر دار جایز نیست . زنان کافری  که در شرایط جنگی به اسارت در آمده و همسرشان همراه آنان نباشد این اسارت حکم طلاق را دارد و با شرایط فقهی ( نگه داشتن عده و.... ) نکاح با آنان جایز است.

http://porseman.org/q/show.aspx?id=91304

http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa7372

ج) ازدواج پیامبر( ص) با صفیه بعد از اسارت

ییامبر(ص) به او پیشنهاد مسلمانی داد سپسس او را آزاد کرد در نهایت به او پیشنهاد ازدواج داد . http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa7372

د)  ( احزاب – 52)

اولاٌ: از این آیه استفاده می شود ازدواج های پیامبر( ص) طبق فرامین الهی بوده است

ثانیاٌ : طبق شواهدى که از تواریخ استفاده مى شود، پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) از ناحیه افراد و قبائل مختلف، تحت فشار بود که از آنها همسر بگیرد، و هر یک از قبائل مسلمان افتخار مى کردند، که زنى از آنها به همسرى پیامبر(صلى الله علیه وآله) در آید، حتى بعضى از زنان بدون هیچگونه مهریه، حاضر بودند خود را به عنوان «هبه» در اختیار آن حضرت بگذارند، و بى هیچ قید و شرط، با او ازدواج کنند.

البته، پیوند زناشوئى با این قبائل و اقوام، تا حدى براى پیامبر(ص) و اهداف اجتماعى و سیاسى او مشکل گشا بود، ولى، طبیعى است، اگر از حد بگذرد، خود مشکل آفرین مى شود. لذا، خداوند حکیم با یک قانون محکم، جلو این کار را گرفت و او را از هرگونه ازدواج مجدد، و یا تبدیل زنان موجود، نهى کرد. http://tadabbor.org/?page=tadabbor&SOID=33&AYID=52&TPIV=T2

 

یاد آوری :

آنچه از صحیح بخاری و دیگر کتب اهل سنت نقل شده برای شیعیان ملاک فقهی نیست و خود اهل سنت باید پاسخگو باشند .

 

 

   + نجمه نوری - ۱٢:٠٢ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٤/٦/٩