کافران بهتر از مسلمانان مشکلات اجتماعی و اقتصادی را مدیریت می کنند؟!!!

بعضی  سعی می کنند به مخاطبان خود القا کند مسلمانان  در مقابل مشکلات اجتماعی  هیچ تدبیری ندارند و خود را اسیر عقایدی کرده اندکه امکان مدیریت را از آنها گرفته و در مقابل کفار به دلیل رهایی از این عقاید بهترین تدبیرها را برای جامعه خود بکار می برند.

 این عده فراموش کردند که چگونه غرب و جهان علمی مدیون اسلام و دست آوردها ی مسلمانان است .

یکی از این شبهات را در اینجا مورد بررسی قرار می دهیم :

ابتد اصل شبهه

نتایج و تصمیمات کافران و مسلمانان:

 

وقتی در کشور کافران زلزله می شود به این نتیجه می رسند که باید خانه های ضد زلزله بسازند،

در کشور مسلمانان به این نتیجه می رسند که خدای از آسمانها آنها را تنبیه کرده است.

وقتی خشکسالی میشود کافران به این نتیجه می رسند که آب و هوا تغییر کرده و برای آن باید راه و چاره ای بیابند،



مسلمانان به این نتیجه می رسند که نماز کم خوانده شده و موی زنان بیرون بوده و خدا از آنان انتقام گرفته است.

در جامعه کافران وقتی وضعیت اقتصادی خراب شود به این نتیجه می رسند که سازماندهی و مدیریت اقتصادی کشور اشکال داشته و صادرات و واردات تنظیم نبوده و باعث رکود اقتصادی شده است،

در جامعه مسلمانان به این نتیجه می رسند که خدا آنها را در فقر قرار داده تا ایمان آنها را آزمایش کند.

در جامعه کافران وقتی یک بیماری همه گیر شود، علت بیماری را کشف کرده و برای درمان آن واکسن و آنتی ویروس و دارو اختراع میکنند،

در جامعه مسلمانان تصور میکنند بلای آسمانی نازل شده و دلیل آن کفر گویی بوده است.

در جامعه کافران اگر کسی به دلیل نبود امکانات ایمنی کشته شود ضریب امنیت را بالا برده و از تلافات احتمالی آینده جلو گیری می کنند،

در جامعه مسلمانان تصور میکنند این قسمت آن شخص بوده و در سرنوشتش نوشته شده و باید کشته می شده.

در جامعه کافران برای آینده خود تلاش می کنند و تصمیم می گیرند که خود را از بد بختی ها و مشکلات نجات دهند،

در جامعه مسلمانان منتظر می مانند دستى از غیب برآید و آنها را نجات دهد.

کمی بیاندیشیم، کدامیک در اشتباهند، کفار یا مسلمانان؟؟؟

پاسخ

جمع بندی شبهه

 

در برخورد با عوامل آسیب زای جامعه بین کشورهای اسلامی وکشورهای کفر تفاوت وجود دارد:

در کشورهای کافر سعی می کنند با علت یابی و راهکار مناسب مشکل را برطرف کنند ولی در کشورهای اسلامی علت مشکلات را به گناهان مردم جامعه ، قضا و قدر ، آزمایش الهی و ... نسبت می دهند و منتظر امدادهای غیبی برای رفع مشکل می مانند.

قرآن چه می گوید؟

به موارد صریح قرآنی اشاره می کنیم :

1-      ماجرای یاجوج و ماجوج : ذوالقرنین با کمک مردم با استفاده از آهن و ذوب مس سدی در برابر حمله یاجوج وماجوج درست کرد.( کهف – 93و 94)

یأجوج و مأجوج که بودند؟/ ذوالقرنین پیامبر بود؟

 

http://www.beytoote.com/religious/bozorgan-din/were2-gog-magog.html

 

2-      حضرت یوسف با مدیریت بحران خشکسالی موفق می شود هفت سال کشور قحطی زده را با روشی علمی از خطر عبور دهد . ( یوسف – 47)

3-      حضرت نوح ماموریت دارد برای مقابله با سیل و جلوگیری از نابودی مردم جامعه خویش کشتی بسازد .

 

نتیجه: از نظر قرآن باید از عقل ، تخصص، امکانات و روشهای علمی در برخورد با حوادث و بلایای طبیعی بهره گرفت.

واقعیت های موجود در جوامع اسلامی

1-      وجود سازمانهای مختلف برای مقابله با حوادث و بلایای طبیعی که نشان از آماده بودن برای مقابله با بلاهای طبیعی دارد:

-          کمیته های تخصصی مدیریت بحران

http://tdmmo.tehran.ir/Default.aspx?tabid=177

-          سازمان هلال احمر

-          سازمان مدیریت بحران کشور

https://fa.m.wikipedia.org/wiki/

 

وجود این کمیته ها و دیگر نهادهای غیر دولتی ( ستاد های مساجد و ...) دلالت بر مدیریت دارد یا بی تفاوتی ؟

 

2-      پیشرفت علم پزشکی درجامعه امروز مدیون مسلمانانی چون ابوعلی سینا ، رازی ، فارابی ، ابن نفیس و..... می باشد و این خود نشان می دهد که مسلمانان هیچگاه تصور نکردند که «بیماری بلای آسمانی به دلیل کفر گویی است»

3-      ادعا شده در جامعه کافران  ضریب امنیت را برای جلوگیری از تلفات بالا برده ولی در جامعه اسلامی تصور می کنند قسمت بوده و باید کشته می شده

پاسخ کوتاه وقابل تامل:

  حضرت علی ( ع ) از سایه دیوار کج ، حرکت می‏کند ودر زیر سایه دیوار سالم می نشیند .

http://motahary.com/main/index.php?cmd=cards_desc&id=332

4-      امام خامنه‌ای در سال‌های قبل از عنوان «جهاد اقتصادی» و «مدیریت جهادی » سخن به میان آورده است . مجاهد کسی است که با هر آنچه در توان دارد در همه زمینه‌ها از جمله نظامی، اقتصادی (نساء، آیه 95؛ انفال، آیه 72)، جهاد علمی (فرقان، آیه 52) و مانند آن از مال و جان بگذرد و تلاش کند تا هدف اسلام برآورده شود.

 

نکته پایانی

از دیدگاه  قرآن حوادث و بلایا ، هم عوامل طبیعی دارند و هم عوامل معنوی. بشر تنها قادر است عوامل طبیعی را بشناسد لذا خداوند در قرآن عوامل معنوی را معرفی کرده است ولی هیچگاه نگفته برای حل معضلات و مشکلات تلاشی نداشته باشید.

 

 وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ؛

اگر اهل شهرها و آبادی ها، ایمان مى‏آوردند و تقوا پیشه مى‏کردند، برکات آسمان و زمین را بر آن ها مى‏گشودیم، ولى (آن ها حق را) تکذیب کردند. ما هم آنان را به کیفر اعمال شان مجازات کردیم.

 

بنا بر این کفر و ایمان از عوامل معنوی بلاها و نعمت ها است  که می تواند  تاثیر مستقیم در ایجاد یا دفع بلا داشته باشد.

 

   + نجمه نوری - ۸:۳٤ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٤/٥/۱٤