بالاخره زمین در چند روز آفریده شده ؟ قرآن چه می گوید؟شش روز؟ هشت روز؟ .....

اصل شبهه

الله در قرآنش می گوید زمین را شش روزه آفریدیم و در جای دیگری می فرمایند هشت روزه که البته این تناقض گویی ها و فراموشی الله امری بسیار طبیعیست در کتابش اما سوال اینجاست آن الله قادر و توانا مگر ماورای زمان و مکان نیست مگر بدون محدودیت زمانی نیست؟ مگر نمی توانسته در یک میلیاردم ثانیه همه هستی را پدید آورد؟ یا اصلا بدون زمان؟ آن هم زمانی به این طولانی مدت برای الله بی نیاز و قادر...یعنی الله نیاز به استراحت داشته یا تفکر و تصمیم گیری در قرار دادن تک تک سیارات و ستاره ها و دریاها و خشکی ها ...در سر جای خودشان!!! فهمیدم بقول مسلمانان حکمتی در کار است و تو چه می دانی....

پاسخ


-اگر چیزی از کلام الهی را درک نکردیم ضعف از ماست نه از خداوند .بنابراین استفاده از عبارتهای «تناقض گویی » و «فراموشی الله » نشان از جهل گوینده نسبت به قرآن به عنوان کلام الهی است.

 

2-اما اینکه در جایی قران می فرماید زمین را شش روز و در جایی دیگر هشت روز ایا تناقض نیست؟

پاسخ:

در پاره ای ازآیات خلقت آسمانها و زمین در شش روز امده (ق/38،اعراف/54،حدید/4،فرقان/59) و در سوره فصلت (آیات 9 تا 12) مجموع خلقت 8 روز شده است. پاسخ مشهوری که به این شبهه داده شده است این است که " اربعة ایام" (چهار روز) منظور تتمه چهار روز است، به این ترتیب در دو روز اول از این چهار روز زمین آفریده شد، و در دو روز بعد سایر خصوصیات زمین، به اضافه خلقت آسمانها در دو روز مجموعا شش روز (شش دوران) مى‏شود.

منظور از تتمه چیست؟

این تعبیر مثل این است که یک بنّا می گوید من خانه را یکماهه درست می کنم و دوماهه به شما تحویل می دهم . منطور این است که ساخت بنای خانه یک ماه طول می کشد و نصب تجهیزات و دیگر مقدمات ورود به منزل یکماه که مجموعاً دو ماه می شود در این مثال اگر کسی نتیجه بگیرد که سه ماه طول می کشد تا خانه آماده بشود نتیجه ای غلط است.

در مورد آیه سوره فصلت همینگونه است خلقت زمین در دو روز بوده سپس دوروز هم خصوصیات زمین ( چهار روز) و دو روز هم خلقت آسمانها مجموعاً شش روز

اگر به آیات مورد سوال دقت کنید:

انَّ رَبَّکُمُ اللَّهُ الَّذی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فی‏ سِتَّةِ أَیَّامٍ (الأعراف، 54 )

قُلْ أَ إِنَّکُمْ لَتَکْفُرُونَ بِالَّذی خَلَقَ الْأَرْضَ فی‏ یَوْمَیْنِ : (الفصلت، 9)

وَ جَعَلَ فیها رَواسِیَ مِنْ فَوْقِها وَ بارَکَ فیها وَ قَدَّرَ فیها أَقْواتَها فی‏ أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَواءً لِلسَّائِلین‏ (الفصلت، 10)

فَقَضاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ فی‏ یَوْمَیْنِ (الفصلت ، 12)

 نتیجه گرفته می شود که :

 در آیه 10 سوره فصلت واژه "قدّر" به کار برده شده است، در حالی که درباره خلقت آسمان و زمین واژه "خلق" به کار گرفته شده است. یعنی این چهار روز تقدیر ارزاق است نه خلقت آن.

با این بیان شاید اصل اشکال به کلی از بین برود؛ زیرا اشکال جایی است که ایام تقدیر روزی را در ردیف خلقت بیاوریم (همان طور که کاربر انجام داده است)، در غیر این صورت، اشکال از اصل زائل می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به کتب تفسیر ذیل ایات فوق و سایت های زیر مراجعه کنید:

http://www.porsemanequran.com/node/22849

و

http://rasekhoon.net/article/show/807462/%D8%AE%D9%84%D9%82%D8%AA%20%D8%A2%D8%B3%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87%D8%A7%20%D9%88%20%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%B4%D8%B4%20%D8%B1%D9%88%D8%B2%20%DB%8C%D8%A7%20%D9%87%D8%B4%D8%AA%20%D8%B1%D9%88%D8%B2

3-چرا خلقت جهان یکباره انجام نشد؟

اول اینکه : قدرت خداوند بی نهایت است: ان الله علی کل شی قدیر

دوم اینکه : اراده خداوند به هرچه تعلق بگیرد بدون تاخیر انجام می شود: کن فیکون

سوم اینکه : اکنون اراده خداوند به تدریجی بودن خلقت صورت گرفته بنا به حکمتی که خداوند مصلحت دیده.

چهارم اینکه: اگر به یکباره خلق می شد همین سوال می تواند مطرح باشد که « مگر قوانین حاکم بر جهان مادی تدریجی نیست ، چرا جهان تدریجی خلق نشده؟ »

4- « یوم » در آیات مورد بحث پاره‏اى از زمان است ، نه روز به معنای 24 ساعت فعلی زیرا درابتدای خلقت هنوز زمین و خورشید خلق نشده بودند .

 

5- اینکه پرسیده شده چرا بدون زمان جهان آفریده نشده ؟ چون جهان مادی در ظرف زمان باید قرار گیرد . خاصیت ماده به زمانمند بودن است .

 

سوم اینکه نفس کار و تلاش کردند و ابتکار و اختراع خوب است و مبدعان مخترعان آدم های بزرگی اند اما ارزش کارشان زمانی که در حد زندگی مادی و رفاه و آسایش دنیوى باشد، ارزش چندان نع خواهد داشت چون انسان فقط بعد مادی ندارد، بعد اصلی انسان روح انسان است، پس کار مهم کاری است که در مسیر کمال معنوی و روحانی و به تعبیر شهید مطهری،بعد عالی انسان باشد.آیا با اختراع برق،تلفن،قواعد ریاضی و...چیزی به رشد اخلاقی انسان هم افزوده شده است؟آیا خدمتی به انسانیست و اخلاق هم شده است یا برعکس گاه همان اختراعات، ابزاری برای انحراف بشر شده است؟

 

   + نجمه نوری - ۸:۳٤ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٤/٥/۱٥